Lagpaket rörelseträning

Hur är det med löptekniken, steget och återhämtningen i laget som du är aktiv i eller är tränare för?


Har du funderat något på att det kanske krävs att barn/ungdomar får en utbildning i hur de skall springa och röra sig för att kunna prestera optimalt i deras idrott?

RÖRELSETRÄNING FÖR IDROTTSLAG

VAD BEHÖVER VI LÄRA FÖR ATT RÖRA OSS BRA?


För barn och ungdomar kan det ibland vara svårt att förstå och veta vad som är rätt eller fel. De kan känna att de inte är lika snabba som kompisen eller inte orkar lika mycket men förstår inte varför.

LÄTTHET 

Att gå och springa skall vara lätt.


MEDVETENHET 

Att bli medveten om hur kroppen fungerar gör det enklare att använda den.


RÖRELSEFRIHET 

Känslan som uppstår när allting bara flyter på när vi rör oss.

RÖRELSEGLÄDJE 

Att kunna göra det man vill när man vill - springa, gå, hoppa, krypa, lyfta mm.


KUNSKAP 

Kunskap om kroppen och rörelse gör att det blir lättare att göra rätt.


FÖRSTÅELSE 

Att förstå hur det är tänkt att fungera gör det lättare att gå och springa och att få kroppen att röra sig på ett skonsamt sätt.

2-TIMMARS TRÄNING


Denna träningen innebär att jag träffar laget under 2h och går igenom grunderna med lagmedlemmarna. Från gång med smidiga övergångar till olika tempon i löpning, varvat med reflektioner om deras rörelse och hur den påverkar dem. De får även testa att hitta olika växlar i löpningen samt en hel del kring hur kroppen fungerar och hur de kan påverka vanligt förekommande skador och känningar såsom hälsporre, knän, rygg och höft. En roligt och givande träning där ungdomarna får en hel del att fundera över. Följs gärna upp med en fortsättningsträning alternativt repetition några månader senare. För att få ut så mycket av träningen som möjligt är det bra om ledare är med och fortsätter att prata om rörelse på kommande träningar. Träningen passar lag och grupper där deltagarna känner varandra sedan tidigare. Ungefärlig ålder 12 år och uppåt.

Ett tips är att kontakta er idrottskonsulent för att få träningen betalt via idrottslyftet. 


LAGPAKETET


Lagpaketet innebär att laget/gruppen får börja från grunden med att gå för att sedan öka tempot i löpningen till att testa sina maxfarter. Det varvas med reflektioner kring återhämtning, avslappning och andra insikter för att lära sig använda sin kropp optimalt. Ökad förståelse ger också ökade möjligheter till att minska skador, korta ner skadetiden och slippa spelare med känningar. Vill du att ditt lag ska kunna springa snabbare med mindre skaderisk och orka mer, så är detta definitivt något ni ska testa.


Följs gärna upp med en fortsättningsträning alternativt repetition några månader senare. För att få ut så mycket av träningen som möjligt är det bra om ledare är med och fortsätter att prata om rörelse på kommande träningar. Träningen passar lag och grupper där deltagarna känner varandra sedan tidigare. Ungefärlig ålder 12 år och uppåt.

Ett tips är att kontakta er idrottskonsulent för att få träningen betalt via idrottslyftet. 


Vill ni ha mer information om rörelseträningen i gång och löpning, besök Kreafix Hälsas hemsida www.kreafixhalsa.se eller läs mer på facebook www.facebook.com/kreafixhalsa.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller funderingar!

RÖRELSECOACH

Gång och Löpning

Ellinor Annerud


UTBILDNING

Diplomerad rörelsecoach 2017

Driver sedan 2012 Skogsfys

Hälsopedagog

Fotbollstränare

KREAFIK HÄLSA

HULTA BYAGÅRDEN 2

511 99

SÄTILA


TRÄNINGSLOKAL

Hulta Byagården

Walkfeeling Park Mölndal

Utomhus

Idrottshallar

KONTAKT


Mejl: info@kreafixhalsa.se


Telefon: 0703-483120


Hemsida: www.kreafixhalsa.se


Facebook: www.facebook.se/kreafixhalsa


Instagram: www.instagram.se/kreafixhalsa.se