Personliga berättelser

Personliga berättelser

Göteborgsvarvet 2018 - Paul Annerud

 

Mina funderingar kring Göteborgsvarvet och Runfeeling.

 

Jag, en man på 73 år, stod i begrepp att genomföra mitt 26:e Göteborgsvarv.

Man går kurser för att lära sig spela tennis, golf och simma etc men springa det gör man bara. Kanske man skulle gå en kurs och lära sig springa?

Förra året blev det först Walkfeeling och sedan Runfeeling. Jag lärde mig att springa avslappnat och att använda ”höftböjaren”. Musklerna skulle vara mjuka.

Jag har ingen ”löparkropp”, väger 98 kg och har alltid tyckt att jag springer tungt. Vid långa lopp som Varvet och Lidingöloppet har jag fått ”bita ihop” och släpa mig fram den sista biten till mål.

 

I år skulle det bli annorlunda, eller?

 

Jag placerades i startgrupp 17, som indikerade en tid på 2 ½ timma. För varje år, som gått, har min tid ökat med några minuter. Man kommer längre och längre bak i ledet med stigande ålder.

 

Start i soligt och riktigt varmt väder. Denna gång hade jag bestämt mig för att inte ryckas med i för hög fart i början.

 

De första 2 km genom Slottsskogen har alltid varit en pina, men inte denna gången. Jag följde Ellinors råd att ta det lugnt och springa mjukt. Vips så var jag vid Säldammsbacken, som jag för första gången gick uppför. Ganska fräsch sprang jag ner mot Mariaplan, uppför Älvsborgsbron och sedan längs Norra Älvstranden. Sträckan fram till Göta Älvbron är egentligen ganska tråkig, men idag flöt det på bra. Kunskapen från Runfeeling klingade i mitt öra - spring mjukt, ha bra hållning och avslappnade muskler.

 

Jag gick uppför Göta älvbron. Sträckan Avenyn, Götaplatsen lyftes jag fram av en fantastisk publik.

 

Men sedan kommer ju Allén, Sprängkullsgatan och Linnéplatsen. Svag stigning och 3 kilometer kvar. Här har jag alltid ”kroknat” tidigare men inte i år. Tog det lite saktare och tänkte på hållning, benrörelse etc som gjorde att jag sprang mjukt i mål.

 

Tiden 2.25 var inte imponerande och lite sämre än vanligt, men jag kände mig inte helt slut efter loppet.

 

Dagen efter Varvet har jag alltid varit stel och trött. Den här gången sov jag gott hela natten. När jag vaknade och gick ner för trappan från andra våningen kändes det bra. Jag tog en promenad i trädgården och det kändes också bra. Tog på mig springskorna och tog en tur för att kolla, hur det kändes. Det slutade med att jag sprang en runda på 3 kilometer. Det har jag aldrig kunnat göra dagen efter något Göteborgsvarv tidigare!

 

Vad kunde det bero på? Runfeeling?

 

Hälsningar

 

Paul Annerud

 

 

Paul har tränat med Kreafix Hälsa under ca 1 års tid, där han har både tränat på att hitta en bättre och mer balanserad känsla och sätt att gå på för att sedan börja med att hitta en bättre och mer effektiv rörelse när han springer. Dessa tillfällen har varit individuell träning och under våren 2018 deltog han även i en av grupperna för Runnfeeling innan hans start i Göteborsvarvet.

Runfeeling våren 2017 - Katharina

 

I våras hade jag förmånen att få bli övningsobjekt för en grym tjej som utbildade sig till Runfeeling-coach. Det hela gick ut på att jag skulle hitta mitt ultimata sätt att springa. Springa så att min kropp används på bästa möjliga sätt.

 

Vid sex olika tillfällen fick jag springa (och gå) fram och tillbaks i hennes trädgård medan hon, på ett väldigt pedagogiskt och bra sätt, hjälpte mig att hitta rätt med min kropp. Jag fick lära mig var motorn för gång och löpning sitter, den hade jag uppenbarligen inte använt på rätt sätt tidigare.

 

Jag fick lära mig vilka muskler som ska jobba och vilka som ska vara avslappnade. Jag fick lära mig vikten av att det ska kännas bra när jag springer/joggar. Vilket det sällan gjort tidigare, utan varje joggingrunda har varit en kamp.

 

Det var sex tillfällen som gav mig så otroligt mycket, inte bara för min jogg-/löpteknik, utan även på ett personligt plan. Det fick mig att tänka till runt hur jag jäktar omkring i vardagen, ständigt med det långa benet före. Så onödigt, så dumt.

 

Nu för tiden går jag (bokstavligen) med kortare steg, och hinner dit jag hinner. Än sitter inte tekniken helt och hållet, det är lätt att falla tillbaks i gamla mönster när jag blir trött (hej spänd mage, långa steg och raka ben), så nu är fokus för mig att öva på att springa.

 

Varannan dag under semestern ska jag ta mig ut är tanken. Och fokus då ska vara känslan. Rätt känsla. Hur långt och hur snabbt är tämligen oväsentligt. Förhoppningsvis gör många (kanske korta) övningstillfällen att tekniken sätter sig.

 

Är du nyfiken på att testa själv - kontakta Ellinor (som nu är färdig coach) på Kreafix Hälsa och boka en tid - du kommer lära dig massor!

 

Och tack Ellinor för att jag fick bli ditt övningsobjekt!" / Katharina

KREAFIX HÄLSA

Träning och Rörelse i vardagen.

 

Diplomerad Rörelsecoach inom Walkfeeling och Runfeeling. Stor erfarenhet av gruppträning utomhus, rehabilitering, vardagsträning, rörelsecoachning och löpcoachning. Privatpersoner, Barn & Ungdomar, Grupper, Företag och Idrottslag.

Utbildningar, senaste.

 

Vidareutbildning Walkfeeling inriktning Kommunikation, Ledarskap och Affärskunskap.

 

Diplomerad rörelsecoach Runfeeling via Walkfeeling Academy.

 

Performence, 3D-träning.

 

Löpteknik, lagidriott, seminarium.

Kontakta mig

 

Ellinor Annerud

Hulta Byagården 2, 51199 Sätila

 

Email: info@kreafixhalsa.se

Swish: 1231310127

Telefon: (+46) 703483120